• Maturita z informatiky

        • Informácie o maturite z informatiky  

           

          Každá škola môže mať iné zadanie maturitných otázok. U nás tvorí maturitné zadanie Ing. Kunštár a konzultuje ich s ostatnými učiteľmi informatiky. Otázky musia byť schválené  predsedom maturitnej komisie.

          Každá z tridsiatich maturitných otázok obsahuje dve úlohy. 

           

          Charakteristika úloh maturitných zadaní

           

          Úloha č. 1 – Riešenie algoritmického problému v konkrétnom programovacom jazyku (teda programovanie v Jave).

          Úloha č. 2 – Riešenie praktickej úlohy alebo opísanie témy a uvedenie príkladov.

           

          Úloha č. 1

          100 % algoritmy a programovanie.

          Úloha č. 2

          25 % – 40 % informácie okolo nás, informačná spoločnosť, počítačové systémy,
          25 % – 40 % internet,
          25 % – 40 % aplikačný softvér.

           

          Čas na prípravu je 30 minút a čas na odpoveď je 20 minút

           

          Všeobecné pomôcky: PC s pripojením na internet

           

           

           

             Obsahový a výkonový maturitný štandard (čo treba vedieť k maturite)  

          Informácie okolo nás

          Obsahový štandard:

          Údaj, informácia, jednotky informácie, digitalizácia. Písmo. Číselné sústavy – prevody. Reprezen-tácia údajov v počítači -čísla, znaky. Textová informácia – kódovanie, jednoduchý, formátovaný dokument. Grafická informácia – rastrová, vektorová grafika; kódovanie farieb; grafické formáty; programy na spracovanie grafickej informácie (vstup, úprava, výstup). Zvuková informácia – for-máty, programy na nahrávanie, spracovanie, konverzie, prehrávanie. Uchovávanie informácie – ty-py a limity zariadení.

          Výkonový štandard:
          Demonštrovať použitie rôznych číselných sústav. Vysvetliť reprezentáciu rôznych číselných typov v počítači. Poznať výhody a nevýhody niektorých najbežnejších grafických formátov (bmp, jpeg, gif, ...). Poznať princípy kódovania zvuku v súboroch typu (wave, midi, mp3, ...). Vysvetliť princíp digitalizácie zvuku a jeho ďalšej úprav.

          Počítačové systémy

          Obsahový štandard:
          Základné pojmy – hardvér, softvér. Počítač – princíp práce počítača, časti počítača – mikroprocesor, pamäte (vnútorné, vonkajšie). Prídavné zariadenia – klávesnica, myš, monitor, tlačiareň, skener, modem, tablet, mikrofón, reproduktor; rozdelenie prídavných zariadení podľa vstupu a výstupu údajov, využitie jednotlivých prídavných zariadení pri zbere, spracúvaní, uchovávaní a prezentácii údajov. Softvér – rozdelenie podľa oblastí použitia. Operačný systém – základné vlastnosti a funk-cie (spravovanie zariadení, priečinkov a súborov). Počítačová sieť– výhody, architektúra, rozdelenie sietí podľa rozľahlosti (spôsoby pripojenia).

          Výkonový štandard:
          Vymenovať jednotlivé časti počítača von Neumannovského typu.Poznať približné kapacity jednotlivých druhov pamätí a obmedzenia ich použitia. Vymenovať a charakterizovať základné prídavné zariadenia. Charakterizovať používaný operačný systému. Demonštrovať získavanie informácií o systéme, zariadeniach, priečinkoch a súboroch. Vysvetliť činnosti operačného systému pri práci so súbormi a priečinkami.

          Internet

          Obsahový štandard:
          Internet – história, základné pojmy (adresa, URL, poskytovateľ služieb, služby, server-klient. Nein-teraktívna komunikácia – e-pošta. Interaktívna komunikácia – rozhovor (Talk, IRC, ICQ). Web – prehliadače, webová stránka (html), vyhľadávanie informácií . Netiketa.

          Výkonový štandard:
          Poznať princípy fungovania internetu (klient-server) a niektoré jeho služby. • Demonštrovať princípy e-pošty na konkrétnom klientovi.  Demonštrovať princípy jednej zo služieb rozhovoru (Talk, IRC, ICQ). • Využívať služby webu na získavanie informácií.


          Aplikačný softvér

          Obsahový štandard:
          Rozdelenie aplikačného softvéru. Textový editor – formátovanie, štýl. Tabuľkový kalkulátor – bun-ka, hárok, vzorec, funkcia, odkazy, grafy, triedenie, vyhľadávanie, filtrovanie. Grafický editor – ras-trové a vektorové obrázky, typické nástroje na úpravu v rastrových editoroch. Prezentácie – snímka, stránka, spôsoby tvorby prezentácií. Aplikácie na tvorbu webových stránok – hypertext, odkazy.

          Výkonový štandard:
          Poznať základné druhy aplikačného softvéru a charakterizovať ich typických predstaviteľov a oblasti využitia. Vedieť zdôvodniť výber príslušného softvéru pre určitú množinu úloh. Vedieť efektívne využívať nástroje textového editora na vytvorenie a úpravu dokumentu. Vedieť efektívne využívať nástroje tabuľkového kalkulátora na vytvorenie a úpravu tabuľky. Vytvoriť vhodnú grafickú reprezentáciu z údajov v tabuľke. Použiť tabuľkový kalkulátor pri spracovaní jednoduchých úloh databázového charakteru, trie-diť a filtrovať údaje. Vysvetliť princípy, výhody a nevýhody rastrových a vektorových obrázkov. Vedieť efektívne využívať nástroje grafického editora na vytvorenie a úpravu rastrového obrázka. Vedieť efektívne využívať nástroje vhodného aplikačného softvéru na vytvorenie prezentácie a jej predvedenie. Demonštrovať prenos častí rôznych typov dokumentov medzi rôznymi aplikáciami. Vytvoriť webovú stránku v rôznych aplikáciách (textový editor, tabuľkový kalkulátor ....).

          Algoritmy a programovanie

          Obsahový štandard:
          Etapy riešenia problému – rozbor problému, algoritmus, program, ladenie. Programovací jazyk – syntax, spustenie programu, logické chyby, chyby počas behu programu. Pojmy – príkazy (prirade-nie, vstup, výstup), riadiace štruktúry (podmienené príkazy, cykly), podprogramy, premenné, typy (číselný, logický, znakový) – množina operácií, údajové štruktúry (jednorozmerné pole, reťazec, textový súbor)

          Výkonový štandard:
          Riešiť problémy pomocou algoritmov, vedieť ich zapísať do programovacieho jazyka, hľadať a opravovať chyby. Rozumieť hotovým programom, určiť vlastnosti vstupov, výstupov a vzťahy medzi nimi, ve-dieť ich testovať a modifikovať. Riešiť úlohy pomocou príkazov s rôznymi obmedzeniami použitia príkazov, premenných, ty-pov a operácií. Pracovať s textovým súborom. Používať a definovať procedúry a funkcie bez parametrov aj s parametrami. Správne používať lokálne a globálne premenné. Rozpoznať a odstrániť syntaktické chyby, opraviť chyby vzniknuté počas behu programu, identifikovať miesta programu, na ktorých môže dôjsť k chybám počas behu programu. Dodržiavať zásady čitateľného zápisu algoritmu.

          Informačná spoločnosť

          Obsahový štandard:
          Informatika (použitie, dôsledky a súvislosti) v rôznych oblastiach – administratíva, elektronická kancelária, vzdelávanie, šport, umenie, zábava, virtuálna realita. Softvérová firma – pojmy upgrade, registrácia softvéru, elektronická dokumentácia. Riziká informačných technológií – vírusy (pojmy, typy vírusov, detekovanie, prevencia); kriminalita. Etika a právo – autorské práva na softvér (free-ware, shareware, demoverzia, multilicencia,...).

          Výkonový štandard:
          Poznať súčasné trendy IKT, ich limity a riziká. Špecifikovať základné znaky informačnej spoločnosti, vymedziť kladné a záporné stránky in-formačnej spoločnosti. Charakterizovať jednotlivé typy softvéru z hľadiska právnej ochrany (freeware, shareware, ...) a rozumieť, ako sa dajú používať. Chápať potrebu právnej ochrany programov. Vysvetliť pojmy „licencia na používanie softvéru“, „autorské práva tvorcov softvéru“, multi-licencia. Vymenovať jednotlivé typy softvérového pirátstva. Charakterizovať činnosť počítačových vírusov, vysvetliť škody, ktoré môže spôsobiť a prin-cíp práce antivírusových programov.